Αυτοεκτίμηση και Αυτοπεποίθηση. Δύο καθημερινές έννοιες που τις χρησιμοποιούμε. Πόσοι όμως ξέρουμε πως αυτές οι δύο διαφέρουν στο κυριως τους νόημα?

Η αυτοπεποίθηση αναφέρεται στην αίσθηση που έχει κάποιος πως μπορεί να φέρει σε πέρας ένα συγκεκριμένο έργο, μια συγκεκριμένη δράση. Αναφέρεται δηλάδή στην αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας που έχει. Η αυτοεκτίμηση από την άλλη αφορά τη συνολική εικόνα που έχει κάποιος για τον εαυτό του. Αποτελεί μια πιό συνολική θεώρηση του εαυτού μέσα στο συνεχές της ζωής. Έχει σχεσή με την προσωπική αξία, αν είμαι ικανοποιημένος, αν μου αρέσει ο εαυτός μου.

Με ένα παράδειγμα πιστεύω θα γίνει πιο κατανοητό. Ας υποθέσουμε πως κάποιος είναι καλός στο μπασκετ. Πριν το παιχνίδι νοιώθει αυτοπεποίθηση πως μπορεί να παίξει καλά και να βοηθήσει την ομάδα του να νικήσει. Έχει προπονηθεί χρόνια  και έχει πάιξει πολλούς αγώνες και ξέρει πως έχει την ικανότητα. Η αυτοπεποίθηση του για το παιχνίδι δεν σημαίνει πως έχει και αυτοεκτίμηση. Μπορεί να νοιώθει πως δεν είναι ελκυστικός, δεν είναι κοινωνικός και πως δεν έχει πετύχει πολλά πράγματα στη ζωή του. Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση. Αν τώρα αυτό το άτομο ήταν επαγγελματίας καλαθοσφαιριστής σε μεγάλη ομάδα τότε η ικανότητα του στο παιχνίδι θα κάλυπτε  μεγάλο κομμάτι της ζωής του σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο και σίγουρα θα επηρέαζε άμεσα την αυτοεκτίμησή του. Αν όμως ήταν ένας ερασιτέχνης παίχτης τότε η ενασχόληση αυτή θα κάλυπτε ένα μικρό κομματι της ζωής του και της καθημερινότητάς του και σίγουρα θα επηρέαζε ελάχιστα την αίσθηση του εαυτού του σαν αξία.

Αν έγινε κατανοητή η διαφορά πάμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε αυτες τις δύο συνιστώσες

Πως να ενισχύσω την αυτοπεποίθηση:

Εξασκήσου σε αυτό που κάνεις. Ξόδεψε ώρες σε αυτό και νιώσε πως το κατέχεις.

Παρατήρησε άλλους. Βλέπε και μάθαινε.

Δέξου την επιβράβευση και την κοινωνική παραίνεση. Όλοι θελουμε ένα "μπράβο', ένα "συνέχισε".

Έλεγξε τις σωματικές και συναισθηματικές σου αντιδράσεις πριν και κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης του έργου. Τα φυσιολογικά συμπτώματα διέγερσης του σώματος, άλλοι τα ερμηνεύουν σαν το καύσιμο που θα τους βοηθήσει στην σωστή εκτέλεση και άλλοι τα θεωρούν σημάδια αδυναμίας και παράγοντες αρνητικούς για μια καλή εκτέλεση. Εκπαιδεύσου στο να μην παρερμηνεύεις το σώμα σου. Είναι συμμάχός σου

Πως να ενισχύσω την αυτοεκτίμησή μου :

Φυσικά απέκτησε πρώτα πρώτα αυτοπεποίθηση σε διάφορα μικρά που κάνεις.

Αποδέξου τα δυνατά και αδύνατα σημεία σου. Ενίσχυσε και τα δύο

Μην συγκρίνεσαι με άλλους. Ο,τι πιο καταστροφικό. Είσαι μοναδικός και με ευκαιρίες για βελτίωση.

Επικεντρώσου στη δική σου γνώμη και όχι στην γνώμη των άλλων. Λένε πως η αυτοεκτίμηση έιναι σαν ένα θερμόμετρο. Όσο πιο εσωτερικά μας βρίσκεται τόσο περισσότερο μετράει τη δική μας γνώμη. Όσο περισσότερο έχω ανάγκη να βρίσκεται προς τα έξω τόσο περισσότερο μετράει τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και αυτό είναι η γνώμη των άλλων. 

Γυμνάσου. Η συμμετοχή σε ένα πρόγραμμα γυμναστικής μας κάνει να νοιώθουμε πως φροντίζουμε τον εαυτό μας και πως βελτιωνόμαστε.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanisms in human agency. American Psychologist, 37, 122-147.

Lane, John & Lane, Andrew & Kyprianou, Anna. (2004). Self-Efficacy, Self-Esteem and Their Impact on Academic Performance. Social Behavior and Personality An International Journal. 32. 10.2224/sbp.2004.32.3.247.

Copyright © 2020 giannisvlontakis.gr.

Developed by Sphere Web Solutions.

LOGIN